#könyvek
Alkonyat
boszorkány
Cartaphilus
cikk
könyv
vámpír
Deborah Harkness: A boszorkányok elveszett könyve
A
boszorkányok elveszett könyve Deborah Harkness regénye, aki a Dél-Kalifornia
Egyetem történelemprofesszora. Ez az első igazán sikeres könyve a tudományos
munkái után. 2011-ben adták ki az eredeti nyelven, majd még ugyanebben az évben
magyarul is megjelent. Ezt a Cartaphilus könyvkiadónak köszönhetjük.
A borítója
igazán megkapja a tekintetet, az amerikai változata után készült és csak a
címét cserélték le a magyarra.
A kezdet a hiány és a vágy.
A kezdet a vér és a félelem.
A kezdet a boszorkányok leleplezése.
A történet
Diana Bishopról szól, aki elutasítja a varázserejét, pedig ő a legerősebb
boszorkányok leszármazottja. Olyan munkát választott magának, amiben még csak
véletlenül sem vetheti be a mágiáját, így történészként tengeti a mindennapjait, az Oxfordi Tudományegyetemen az alkímiát tanulmányozva.
A történet
megindulását kiváltó esemény, amikor Diana kikér egy ezer éve eltűnt kéziratot
a könyvtárból és csodák csodájára megkapja. Az Ashmole 782 első ránézésre sem
tűnik átlagos kéziratnak és ezt hamar bizonyítja a környéken feltoluló lények
(boszorkányok, démonok és vámpírok) megjelenése.
Nem telik el
sok idő, mire feltűnik a színen másik főszereplőnk, Matthew Clairmont, aki egy
ezerötszáz éves vámpír.
Talán nem
lövöm le a meglepetést, hogyha elárulom, hogy kettejük kapcsolata csakhamar
bensőségesre fordul, ami sajnos sokszor a történet rovására megy. A könyv
csaknem 700 oldalas és apró betűs. Ez pedig nem indokolt, hiszen olyan sokszor
elveszti a fókuszt a történetszál, és akit jobban érdekel a regény fantasy
oldala, nem pedig a romantikus, az nem fogja ezt élvezni.
Az írónő
szóhasználatán gyakran érződik, hogy nem egy mezei tinédzser dobta össze a
könyvet és nagy tudás áll mögötte, a párkapcsolati része viszont már inkább ennek az ellentéte.
Sok
mindenről, a karakterektől és helyszínekről, főleg ízekről és illatokról
részletes leírást kaphatunk, nem siettet minket a regény. Ám néha már elveszünk
a részletekben és nem tudjuk követni, hogy min is volt eredetileg a hangsúly.
Sokszor
kerül elő a probléma, amikor elveszítjük a történet lényegét, ami komikussá
teszi a helyzetet, miszerint az Ahsmole 782 mindenki számára fontos, mégis
keveset törődnek vele. Valahol a könyvtár mélyén ott csücsül egy kódex, ami az
összes faj életét megváltoztathatná, ám mégis amit a főszereplőink tesznek, az
nem más, mint a borozgatás. A bor minősége, származása és kora pedig már
majdnem olyan fontos, mint maga a történet. Ez a hozzáállás végigkíséri az
egész regényt, habár amennyire az elején nem törődik senki a saját maga
sztorijával, a végére annyira sűrűsödnek be az események. Hiába, sokszor még így
is a pitiáner dolgokra terelődik a figyelem a fontosak helyett.
Pedig a
történet igazán összetett és sokszor elbűvölő a maga módján. Körbelengi az
egészet valami sajátos hangulat, magunkon érezhetjük a boszorkányok varázsát.
Nem csak egy jó ötlet van benne, hanem sokkal több annál, már csak a kibontáson kell
dolgozni.
Egyszer
kétszer belefuthatunk ellentmondásokba is, amik jópofának tűnhetnek, de ha
komolyan vesszük a szereplőket és a világot, máris inkább csak hiteltelenné
teszi az egészet. Ehhez példának Sept-Tourst, a francia falut hoznám fel. (Sokan ellenzik két ellenkező faj kapcsolatát, nehogy az felkeltse a tudatlan emberek figyelmét. Ám állítólag Sept Toursban mindenki tudja, hogy a helyi kastély lakói vámpírok és ez nem is zavarja őket.)
Az írónő
felelőtlenül váltja a szempontokat. Többnyire Dianán keresztül ismerhetjük meg
a történéseket, néha viszont E/3-ba ugrunk, hogy Matthew-t is nyomon követhessük
(vagy esetleg mást). Ám ezek olyan rendszertelenséggel vannak, hogy feleslegesnek tűnnek és bizonyára lehetett volna valami jobb megoldást találni
rá.
Néha a könyv
sem tudja, hogy komolyan vegye-e magát. Párszor vicces helyzetekbe és
szituációkba keveredünk, ami komikus, de aztán valahol félúton mintha
elveszne a poén. Itt kéne eldönteni, hogy vicces regényt szeretnénk, vagy
komoly fantasyt, esetleg a kettőt vegyíteni, de az ilyen fél próbálkozások nem
sülnek el jól és csak hiányt hagynak maguk után.
A karakterek
elfogadhatóak. Habár Diana nem szimpatikus és ezzel megnehezíti, hogy
izgalommal kövessük végig az életének ezen szakaszát. Makacs és önfejű, annak
ellenére, hogy néha tudhatná, mi a helyes út. Az sem segít a helyzeten, hogy a
szerelmi kapcsolatával akár több faj életét is veszélybe sodorhatja, felbillentheti
az évek óta instabil egyensúlyt a vámpírok, démonok és boszorkányok között.
Hiába jár már a 30. életévének környékén, sokszor úgy viselkedik, mint egy
tinédzser. Ezen az sem segít, hogy a könyv második negyedében, mintha egy
kistini vágyálmába kerültünk volna.
Matthew
karaktere már sokkal szimpatikusabb, főleg, ha szeretjük az Edward Cullen-re
hajazó vámpírpasikat. A maga mögött hagyott 1500 év ellenére sokszor szelíd.
Vonzalma Diana iránt indokolatlannak tűnik (pedig nem az).
A maradék
tucatnyi mellékkarakter néha meghazudtolja magát a leírások után, ami sajnos
még jobban hiteltelenné teszi az írónőt és néhány szinte véletlenszerű szereplő
is felbukkan. Marthe, a vámpír házvezetőnő nem tűnik logikusnak. Öreg korában
változtatták vámpírrá, megmaradt ugyanolyan vénnek és emberinek, mint akkoriban
lehetett. Számomra ez nem egy elképzelhető variáció, ha valakinek vámpír
házvezetőnő kell. Meg lehetett volna menteni az ő karakterének valótlanságát,
ha megismerjük a háttértörténetét. Egy fiatal és szép házvezetőnő pedig
bizonyára nem illett volna az írónő képzeletének kastélyába.
Párszor
találkozhatunk állatokkal is, jószerivel lovakkal és egy macskával. Ők leginkább a Tangled (Aranyhaj és a nagy
gubanc) állataira emlékeztetnek, ami előnyös egy mesében, viszont nem az egy
fantasyban.
A Mindenszentek
trilógiának jönnek a folytatásai, Shadow of night és a The book of life címen
jelentek meg.
Azoknak a
lelkes könyvmolyoknak tudnám ajánlani ezt a regényt, akiknek tetszett az
Alkonyat és egy kicsivel több fantasyra vágynak.
Nektek hogy
tetszett A boszorkányok elveszett könyve?
Kommentelj!